Katselet juttuja tunnisteella "design"

Vaihtelua perinteiseen tv-tarjontaan

Vaikka emme olekaan vaihtamassa televisiotamme mihinkään, osui silti tämä Samsungin uusi valkoinen ja ohut LED-TV -malli silmiin Stockmannin huhtikuun kuvaston sivuilta. Full HD -tarkkuus, monta viritintä, monipuoliset liitännät ja standardeihin nojaava seinäkiinnitysmahdollisuus kertovat siitä, että kyseessä ei ole ihan perusmalli. Muut kuin mustat televisiot ovat edelleen melko harvinaisia ja niistä saa yleensä maksaa huimaa ekstrahintaa. Valitettavasti tässäkin tapauksessa vastaavan mustan valtavirtamallin saa kuitenkin lähes kolmanneksen edullisemmalla hinnalla.

Vaikka tämä televisio miellyttääkin omaa silmää enemmän kuin muu markkinoiden tarjonta, herää edelleenkin samat kysymykset jo pitkään ihmetyttäneistä asioista. Ensinnäkin, miksi television ympärillä pitää olla noin paljon “tyhjää tilaa”? Varmasti pienemmät ja sirommat reunukset riittäisivät tekniikan peittämiseksi. Ja toiseksi, miksi kukaan ei ole keksinyt LCD-paneelia joka olisi väriltään valkoinen silloin kun virrat on kytkettynä pois. Iso musta aukko olohuoneen seinällä ei ole kovin esteettinen ratkaisu, varsinkin kun uusi LED-tekniikka mahdollistaa entistä ohuempien ja siten paremmin muuhun sisustukseen sulautuvien laitteiden tekemisen.

Stockmannin lisäksi tuotetta näyttää tällä hetkellä pikaisen Googlettelun perusteella myyvän vain Hobby Hall, näissäkin toimitusten luvataan alkavan vasta kuluvan kuun lopussa. Kuvat on napattu Norjan Hi-Fi Klubbenin sivuilta.

[pinit]

Vispilänkauppaa

Vastoin kMix:in ohjekirjan ohjeita vispilöitä ja kulhoa ei saakaan pestä pesukoneessa. Tiedoksi siis muille, jotka kMixiä ovat hankkimassa. Ei kannata pestä mitään osia koneessa, osissa on alumiinia joka ei kestä konepesua. Onneksi Kenwoodin maahantuoja oli erittäin palvelualtis ja tänään saimmekin uuden vispilän postitse pilalle menneen korvaajaksi.

Kuvasta näkee mitä pesukone tekee alumiinille. Se syöpyy tummaksi ja siitä alkaa lähteä tummaa karstaa. Pilalle menee, ei tuota enää voi käyttää vaikka puhdistaisikin.

[pinit]

Yrtit kasvamaan

Sattumalta kuva-arkistoja selaillessa tuli vastaan viimekesäinen kuva oreganosta Eva Solon yrttiruukussa. Tästä tuli mieleen, että kohta alkaa olla viimeiset hetket laittaa yrttejä kasvamaan. Sitä ennen kuitenkin olisi kiva saada jonkinlainen suunnitelma parvekkeen järjestyksestä ja mahdollisesta minikasvihuoneesta.

Eva Solon yrttiruukku on osoittautunut käytännössä yllättävän toimivaksi. Kastelujärjestelmä toimii ihan oikeasti. Meillä on ollut hieman vaikeuksia pitää yrttejä hengissä, mutta Eva Solon ruukussa pysyy kaupan yrtitkin hengissä. Kuvassa oleva oregano on itseasiassa kaupan ruukkuyrtti, jonka istutimme ruukkuun. Se pysyi pitkään hengissä, kunnes ryöstimme sen kokonaan.

Oregano on muuten yksi lempiyrteistämme. Tuntuu siltä, että sitä ei tuoreena ihmiset yleensä käytä. Itse käytämme tuoretta oreganoa usein salaateissa, pastoissa ja pizzan päällä. Kannattaa kokeilla! Eritysesti pizzan päällä. Mitäköhän muita yrttejä ja kasviksia laittaisi tänä kesänä kasvamaan. Onko kokemuksia siitä mitkä menestyvät ruukkukasvatuksessa parvekkeella?

[pinit]