Energian säästöä, hinnalla millä hyvänsä?

Tänään astui uusi EU-direktiivi voimaan, joka kieltää yli 75 wattisten ja kaikkien himmeiden hehkulamppujen myynnin. Kaupat saavat vielä myydä vanhat varastonsa loppuun, mutta uutta ei saa enää hankkia tilalle. Muutos olisi ihan tervetullut, jos korvaavia energiaa säästäviä tuotteita olisi markkinoilla. Valitettavasti nykyiset “energiansäästölamput” (mielenkiintoinen nimivalinta muuten) eivät aivan ole kokonaistaloudellisesti eikä muutenkaan sitä mitä on luvattu, ainakin meidän mielestämme:

  • kestoaika ei loppujen lopuksi ole niin moninkertainen verrattuna hehkulamppuihin, varsinkin kohteissa joissa valoa sytytetään ja sammutetaan usein
  • teholtaan jotakin hehkulamppua vastaavaksi väitetty energiansäästölämppu ei tuota kuitenkaan samaa määrää valoa vaan pitää valita korkeamman teholuokan lamppu korvaavaksi valonlähteeksi
  • energiansäästölampun valmistaminen (ja hävittäminen) kuluttaa paljon enemmän energiaa
  • uudet lamput valmistetaan kaikki halpamaissa ja ne joudutaan kuljettamaan kaukaa Euroopan markkinoille, mikä on tämän osuus kokonais-ympäristökuormasta?
  • uudet lamput ovat ongelmajätettä ja suuri osa niiden sisältämästä elohopeasta tulee päätymään luontoon koska ihmiset eivät jaksa niitä lajitella ja toimittaa käsiteltäväksi
  • hehkulamppu on hyötysuhteeltaan erittäin tehokas lämmitin, asia joka pitää ottaa huomioon sähkölämmitteisissä asunnoissa
  • energiansäästölamppu ei sovi kaikkiin hehkulampun käyttökohteisiin kuten korkeisiin ja mataliin lämpötiloihin, eikä energiansäästölamppua voi pääsääntöisesti himmentää
  • valikoima on nykyisellään todella suppea, kaikki erikoislamput loistavat poissaolollaan
  • energiansäästölamput ovat todella kalliita, yhden lampun hinnalla ostaa helposti 15 vuoden tarpeiksi vastaavia hehkulamppuja.

Tämä nyt ratifioitu direktiivi tuntuukin hätiköidyltä ja loppuun harkitsemattomalta. LED-tekniikkaan perustuvat todelliset ympäristöystävälliset ja energiatehokkaat lamput tekevät tulemistaan, mutta massamarkkinoille niiden saapuminen kestänee vielä muutaman vuoden. Saa nähdä pimenevätkö saunat ja uunit vuonna 2013 kun kaikista hehkulampuista tulee kiellettyjä.

Itse varauduimme tulevaan hankkimalla muutaman vuoden tarpeet hehkulamppuja valaisimiimme, joihin korvaavaa energiansäästölamppua ei ainakaan tällä hetkellä ole saatavilla. Haalimme Suomesta sen mitä löysimme ja tilasimme Saksasta loisteputkitilauksen yhteydessä hieman lisää. Uuninlamppuja pitää vielä seuraavan parin vuoden aikana hamstrata, ihan varmuudeksi.

[pinit]

Kaapin paikka

Työhuoneen kaapisto odottaa seinään kiinnitystä. Kaapit asennetaan leijuvina seinään, ilman jalkoja. Olimme suunnitelleet, että kaapiston alareuna tulisi juuri seinässä olevan pistorasian päälle, mutta aloimme epäröidä tuleeko kaappi silloin liian korkealle. Alareuna 25 cm lattiasta, vasemmanpuoleisin kaappi.

Hieman enemmän työtä aiheuttava vaihtoehto olisi jättää pistorasia kaapin sisään, se vaatisi ylimääräistä porailua ja säätöä. Mutta tulisiko kaapisto silloin liian matalalle. Alareuna noin 12 cm lattiasta, toinen kaappi vasemmalta.

Paras ratkaisu mielestämme olisi jotain tuolta väliltä, mutta se luonnollisesti olisi kaikkein hankalin ratkaisu asennusta ajatellen. Puolet pistorasiasta pitäisi jättää kaapin alle ja puolet siitä tulisi kaapin sisäään.

Kuva saattaa hieman vääristää. Korkeimmalla vaihtoehdolla kaapin yläreuna tulee noin 97 cm korkeuteen lattiasta ja toisessa vaihtoehdossa 84 cm korkeuteen.

Kuulisimme mielellämme mielipiteitä ja ehdotuksia asiasta. :)

[pinit]

Valoa hämärään eteiseen

Eteiseen laitettiin asunnon remonttia aloitettaessa roikkumaan Ikean halvin kolmespottinen valaisin. Se piti heti remontin valmistuttua korvata jollain paremmin tilaan sopivalla. Nyt neljä vuotta myöhemmin onnistuimme viimein valaisimen vaihtamaan. Asiassa ei kuitenkaan ole kestänyt näin kauaa saamattomuuden takia vaan sopivan valaisimen löytäminen oli yksinkertaisesti erittäin hankalaa. Muutama vuosi sitten löysimme jo Astron valmistaman valaisimen, mutta kun menimme tilaamaan sitä oli valmistus yllättäen lopetettu. Tämän jälkeen ajattelimme joko kaapelin tai kiskon avulla kiinnitettäviä halogeeni-spottijärjestelmiä, mutta ne jouduttiin hylkäämään mukana tulevien valtavien muuntajien sijoitusongelman takia.

Tämän vuoden tammikuussa tutustuimme ensimmäistä kertaa Lirion valaisimiin. Tällöin Bloq-malli kiinnitti huomiomme. Aloimme kuitenkin epäilemään kolmen spotin valovoiman riittävyyttä pitkässä ja hämärässä eteisessämme. Kesäloman alkaessa käväisimme ohi ajaessamme Kehä III:n Vepsäläisellä ja huomasimme myös heillä olevan laaja valikoima Lirion valaisimia myynnissä. Tällä kertaa katseemme kiinnittyi Planet-valaisimeen. Hetken harkittuamme tilasimme sen ja vihdoin viikko sitten se myös toimitettiin. Nyt valaisin on jo katossa ja syksy voi tulla, eteisessämme vihdoin näkee kunnolla.

Eteinen on muuten vielä hieman kesken. Kesälomalla maalasimme yhden seinän harmaaksi, nyt mietimme maalaammeko lisää. Myös muuta pientä muutosta on tulossa, niistä sitten joskus myöhemmin kun etenevät.

[pinit]