Katselet juttuja tunnisteella "design"
29/08/09
Valoa hämärään eteiseen
Eteiseen laitettiin asunnon remonttia aloitettaessa roikkumaan Ikean halvin kolmespottinen valaisin. Se piti heti remontin valmistuttua korvata jollain paremmin tilaan sopivalla. Nyt neljä vuotta myöhemmin onnistuimme viimein valaisimen vaihtamaan. Asiassa ei kuitenkaan ole kestänyt näin kauaa saamattomuuden takia vaan sopivan valaisimen löytäminen oli yksinkertaisesti erittäin hankalaa. Muutama vuosi sitten löysimme jo Astron valmistaman valaisimen, mutta kun menimme tilaamaan sitä oli valmistus yllättäen lopetettu. Tämän jälkeen ajattelimme joko kaapelin tai kiskon avulla kiinnitettäviä halogeeni-spottijärjestelmiä, mutta ne jouduttiin hylkäämään mukana tulevien valtavien muuntajien sijoitusongelman takia.
Tämän vuoden tammikuussa tutustuimme ensimmäistä kertaa Lirion valaisimiin. Tällöin Bloq-malli kiinnitti huomiomme. Aloimme kuitenkin epäilemään kolmen spotin valovoiman riittävyyttä pitkässä ja hämärässä eteisessämme. Kesäloman alkaessa käväisimme ohi ajaessamme Kehä III:n Vepsäläisellä ja huomasimme myös heillä olevan laaja valikoima Lirion valaisimia myynnissä. Tällä kertaa katseemme kiinnittyi Planet-valaisimeen. Hetken harkittuamme tilasimme sen ja vihdoin viikko sitten se myös toimitettiin. Nyt valaisin on jo katossa ja syksy voi tulla, eteisessämme vihdoin näkee kunnolla.
Eteinen on muuten vielä hieman kesken. Kesälomalla maalasimme yhden seinän harmaaksi, nyt mietimme maalaammeko lisää. Myös muuta pientä muutosta on tulossa, niistä sitten joskus myöhemmin kun etenevät.
[pinit]25/08/09
Philippe Starckin Toy-tuolit
Olemme katselleet parvekekalusteita koko kesän. Ei ole löytynyt oikein mitään sopivaa, joko kalusteet ovat olleet aivan liian isoja, liian rimpuloita tai liian rumia. Viikonloppuna kävimme hakemassa Vepsäläiseltä eteiseen tilaamamme kattovalaisimen, josta lisää myöhemmin. Philippe Starckin toy-tuolit suorastaan odottivat meitä ovensuussa. Pakkohan ne oli ottaa mukaan, kun hintakin oli kohdallaan. Nyt tarvitaan vielä pöytä niiden kaveriksi, voi olla että se jää ensi kesän projektiksi.
[pinit]23/07/09
Yleiskonetta etsimässä
Yhtäkkiä tajusimme, että meidän on pakko saada yleis-/monitoimikone. Tähän asti on pärjätty käsivatkaimella, sauvasekoittimella, blenderillä ja ihan omin käsin. Tarvetta kuitenkin olisi yleiskoneelle, joka vaivaa taikinat sekä monitoimikoneelle eli food processorille, jolla monien ruokien valmistus sujuisi kätevästi. Nyt vain pitäisi päättää mikä olisi meidän tarpeisiimme sopivin. Tällä hetkellä mietityttää eniten se, saako molemmat tarpeemme hoidettua samalla koneella vai pitääkö investoida sekä yleiskoneeseen, että monitoimikoneeseen. Olemme harkinneet seuraavia koneita:
Kenwood Major Titanium KM020 yleiskone. Tällä onnistuu lähes kaikki taikinasta mehun linkoamiseen. Lisäosista löytyy mm. pastakone, mehulinko, lihamylly ja kaipaamme monitoimikone. Hinta olisi noin 800 euroa pasta- ja monitoimikoneella.
Kenwood K-Mix KMX50 Coconut yleiskone. Tähän ei saa liitettyä monitoimikonetta, mutta pastakoneen saisi. Hinta oli noin 360 euroa.
Kitchen Aid Artisan yleiskone. Tämä on ominaisuuksiltaan käytännössä sama kuin K-Mix, mutta hintaa on vähintään 150 euroa enemmän.
Kitchen Aid Artisan monitoimikone. Tällä ei tehdä taikinoita, mutta on monitoimikoneiden aatelia. Hinta näyttää olevan noin 380 euroa.
Kone tulee olemaan näkyvillä, joten ulkonäöllä on väliä. Perus-muovihässäkkä-konetta emme siis halua. :) Koneen toimivuudella on kuitenkin vähintään yhtä paljon merkitystä. Näistä kahdesta merkistä olemme kuulleet poikkeuksetta hyvää, joten siksi harkitsemme niitä. Kuulemme mielellään jos jollain on kokemusta näistä laitteista tai on ehdottaa jotain muuta konetta näiden sijaan.
[pinit]






