Katselet juttuja tunnisteella "design"
27/09/09
Työhuoneen akustiikka kuntoon
Kuten Habitare-jutun yhteydessä tuli jo mainittua oli Softenilla messujen yhteydessä voimassa houkutteleva messutarjous – 20 % alennus akustiikkapaneelien normaalihinnoista. Olimme jo aiemmin miettineet niiden hankkimista kaikuvan työhuoneemme akustoimiseksi. Toinen vaihtoehtomme eli Offectin Soundwave Swell (Teppo Asikainen / Valvomo) putosi lopulta pois sekä kokonsa, että huonon saatavuutensa takia.
Kävimme pari viikkoa sitten kyselemässä Musiikin.com‘ista paneeleista ja päädyimme tilaamaan 10 kpl luonnonvalkoisia Soften S1e -paneeleita. E-kirjain tarkoittaa, että paneeleissa on vaimennuskerrointa parantava akustinen täyte perusmallin pelkän huovan lisäksi. Noin viikon kuluttua paketti oli noudettavissa ja tänään lopulta sitten kiinnitimme paneelit seinään. Teimme kiinnityksen tarranauhan avulla huolimatta siitä, että pois otettaessa seinään saattaa jäädä jälki. Ruuveilla kiinnittäessä jää myös jälki, joten tasoittamiselta ja uudelleenmaalaukselta ei voi kuitenkaan välttyä.
Ero huoneen akustiikassa on todella huomattava. Tärykaiku on täysin poissa, mutta huoneesta ei kuitenkaan tullut liian “kuiva”, asia johon olimme varautuneet siten, että ottaisimme osan paneelien vanutäytteistä pois. Hienoa, että taas pari vuotta vuodesohvasta eroon hankkiutumisen jälkeen työhuoneessamme voi kuunnella musiikkia – kunnolla.
[pinit]13/09/09
Habitare ’09
Kävimme Habitaressa jo torstaina, eikä siellä ollut mitään kovin uutta eikä ihmeellistä. Kuviakin tuli otettua aika vähän. Tästä huolimatta saimme kuitenkin sen mitä halusimme. Tahdoimme nimittäin nähdä Softenin akustiikkapaneelit ihan omin silmin. Ne vaikuttivat oikein hyviltä ja messutarjouskin oli mainio. Nyt pitäisi jostain keksiä rahat, jotta pääsemme hyödyntämään hyvää tarjousta.
Toinen mukava asia oli se, että näimme viimeinkin Kenwoodin K-Mix yleiskoneen. Suomessa se ehdittiin vetää pois kaupoista, juuri kun kiinnostuimme siitä. Maahantuojan mukaan se olisi ehkä palaamassa markkinoille. K-Mixissä on kuitenkin pari epäilyttävää asiaa – itse laitteen ja lisäosien saatavuus sekä vatkainosien herkkä pinnoite.
Meistä tuntui, että Habitare ’09 oli aikaisempaa enemmän suunnattu isoille massoille. Yritysten edustajia ei kuitenkaan näyttänyt kiinnostavan muut kuin ammattilaisasiakkaat. Onneksi muutamia poikkeuksia löytyi. Softenilla saimme hyvää palvelua sekä Magisson edustajat erottautuivat aktiivisuudellaan. Olisimme jopa saaneet vaihtaa rikkinäisen tiskirätti-telineemme uuteen versioon, mutta kotona harmiksemme huomasimme heittäneemme sen jo menemään.
Skannon lähettämä VIP-kutsukin unohtui kotiin, joten emme voineet käydä virkistäytymässä pienten herkkupalojen äärelle, kuten kutsussa oli luvattu. Tosin eipä olisi ollut aikaakaan. Skannolle kuitenkin pisteet yhdestä hienoimmista messuosastoista.
[pinit]05/09/09
Design Market @ Kaapeli
Eilen illalla päätettiin, että lähdetään ensimmäistä kertää käymään Helsinki Design Weekin Design Marketissa Kaapelilla. Aikaisempina vuosina emme ole jaksaneet vaivautua tungokseen. Saavuimme Kaapelille viittä vaille yksitoista. Jono ulottui jo pihan puoleen väliin. Ennen kuin ovet avattiin ehti taaksemme kertyä melkein yhtä pitkä jono kuin edessämme oli. Jonon pituudesta huolimatta pääsimme sisään muutamassa minuutissa ovien auettua.
Design Market oli kyllä pienoinen pettymys. Emme tulleet katsomaan asusteita ja ikäväksemme huomasimme, että Merikaapelihalli oli täynnä rättikauppiaita. Harvalukuisesta design-tavarasta Tunto M3 vanerilaatikot sekä Secto Designin valaisimet näyttivät tekevän hyvin kauppansa. Myös matot näyttivät menevän kuin kuumille kiville. Itsekin päädyimme ostamaan Formen harmaan paperinarumaton eteiseemme.
Odotimme, että myytävänä olisi ollut paljon enemmän huonekaluja, astioita ja sisustustavaraa. Maton lisäksi mukaan kuitenkin tarttui Tonfiskin MAKU lautanen, joka sopii mainiosti pippuri- ja suolamyllyjen alle keittiöön.
Huomenna on varmaan kaikki mielenkiintoiset jutut. Voi olla, että ensi vuonna jää taas marketit väliin. Mielestämme rätti- ja krääsäkaupan ja sisustuskaupan voisi vähintään erottaa omiin tiloihinsa.
[pinit]












