Katselet juttuja tunnisteella "design"

Artemide Talo 120

Tilasimme vuoden alussa Light11.eu:sta Artemiden Talo 120 Sospensione työvalaisimen. Light11 ilmoitti toimitusajaksi neljä viikkoa, mutta yllättäen valaisin saapuikin viikossa kotiovellemme. Viime viikonloppuna viimein saimme sen asennettua työhuoneen kattoon. Asentaminen vaati hieman suunnittelua, aikaa ja mittailua sekä poravasarakoneen plus muita välineitä. Artemide joutui siis odottelemaan työhuoneen lattialla pahvilaatikossaan melkein kuukauden.

Ongelmalliseksi asennuksen teki se, että katon sähköpistoke oli keskellä huonetta ja valaisin tuli tietenkin työpöydän yläpuolelle. Meidän piti siis vetää johto katon poikki. Valaisin on myös suunniteltu asennettavaksi suoraan sähköpistokkeen yläpuolelle, joten jouduimme rakentamaan korotuspalan, jotta saimme johdon vietyä valaisimen kattokappaleen alle siististi. Myös valaisimen oikeaa paikkaa pohdimme ja mittailimme pitkään, jotta se tulisi varmasti oikeaan paikkaan.

Nyt kuitenkin valaisin on paikoillaan ja olemme siihen todella tyytyväisiä. Talosta tulee tarpeeksi kirkas, mutta kuitenkin rauhallinen valo, joka ei rasita silmiä. Tilasimme valaisimeen samalla Darklight Optics säleikön, joka taittaa valoa ja helpottaa erityisesti tietokoneen kanssa työskentelyä.

[pinit]

Valoa etsimässä.. jälleen kerran

Meidän eteisemme on käytävämäinen, pitkä ja kapea, ja valoa muualta asunnostamme tulee sinne vain vähän. Eteiseen on jo aiemmin hankittu huonekorkeat peili-liukuovet peittämään kulkuaukkoa vaatehuoneeseen sekä tehty pienehkö naulakko-kolo päivittäin käytettäviä vaatteita varten. Hankalan muotonsa takia olemme jo pitkään suunnitelleet mitä voisimme eteiselle tehdä, jotta se olisi toimivampi ja viihtyisämpi.

Kuten muussakin asunnossa kylpyhuonetta lukuunottamatta, on eteisessäkin lattia parkettia, joten käytännön syistä ovella on pidettävä jotakin mattoa. Muoto, väritys ja muut yksityiskohdat ovat kuitenkin vielä auki. Tällä hetkellä kaikki seinät ovat valkoiset ja olemmekin suunnitelleet tähän jotain muutosta – pitkän yhtenäisen seinän maalaaminen harmaaksi tai “betoniseksi” on ollut mietteissä, kuten myös ajatukset jonkinlaisesta “valoseinästä”. Olemme myös miettineet jonkin matalan säilytyskalusteen sijoittamista seinälle. Kaiken kaikkiaan haluaisimme hieman julkitila-tyyppistä tunnelmaa eteiseemme.

Ihan ensimmäiseksi pitäisi eteiseen kuitenkin saada valoa, että tiedämme mitä muuta tilalle voisi tehdä. Aikoinaan olimme jo oikeastaan hankkimassa Astron neljästä kivi-lyhtymäisestä spotista koostuvaa valaisinta, mutta menivät lopettamaan valmistuksen ennen kuin ehdimme ostoksille. Sen jälkeen olemme olleen hieman hukassa asian suhteen. On mietitty vaijeri ja kiskovalaisimia ja erilaisia spotteja, mutta mitään sykähdyttävää ei ole löytynyt. Tänään päivällä kävelimme Helsingin Stockmannin valaisin-osaston läpi ja kiinnitimme huomiomme Lirion valaisimiin, erityisesti Bloq-sarjaan. Tässä voisikin olla hyvä ehdokas eteistämme valaisemaan. Ehdimme ottaa muutamia kuvia ennen kuin kamerastamme loppui akku. Hintalapusta otimme kuvan ihan siksi, että voisimme vertailla hintoja. Mikäli päädymme kuvan valaisimeen, ostaisimme niitä kaksi ja asentaisimme peräkkäin, sillä kahden spotin valo ei taida aivan riittää.

Otamme mielellämme ehdotuksia ja ideoita vastaan eteisen valaisimesta. Valaisin ei kuitenkaan saa olla roikkuvaa sorttia, sillä sen alta pitää mahtua kulkemaan hyvin.

[pinit]

Akustointia

Myytyämme työhuoneessa majailleen vanhan vuodesohvan meitä kohtasi ongelma: huoneessa kaikuu nykyään todella häiritsevästi. Tilassa on kuitenkin taloutemme parhaat kaiuttimet ja täällä tuleekin usein kuunneltua musiikkia. Myös omat soittimeni ovat täällä, vaikkakin nykyisin vaan keräämässä pölyä. Jotain siis pitäisi kaiulle tehdä.

Ongelman ratkaisuhan on jonkinlainen akustointi. Meille kun ulkoasu merkitsee paljon niin mitä tahansa vaahtomuovisuppiloita ei seinille aleta ripustamaan. Yksi vaihtoehto olisi ostaa ihan perus-akustiikkapaneeleita ja verhota ne vaikka valkoisella huokoisella kankaalla. Emme kuitenkaan haluaisi paneeleista kotikutoisen näköisiä.

Hienoimmat valmiit paneelit olemme löytäneet ruotsalaisen Offecctin mallistosta: Valvomon Teppo Asikaisen muotoilemat Soundwave Swell -paneelit. Valitettavasti 63 eri väristä vain kolmea toimitetaan alle 55 kappaleen erissä, joten valittava olisi kolmesta käsittelemättömästä perusväristä antrasiitti, harmaa ja murrettu valkoinen. Näistä valkoinen tuntuu sopivimmalta 8 kappaleen ryhmässä asennettavaksi. 106 euroa/kpl KotiAV:stä, pitää taas tähänkin säästellä.

[pinit]