Katselet juttuja tunnisteella "design"
10/12/08
Työhuoneen valaistuksesta
Vähän pidempään on ollut hiljaista sisustusrintamalla. Loppuvuosi on aina kiireistä aikaa ja vapaa-aika on mennyt kameran saloja opetellessa. Mutta se selityksistä ja välillä vähän sisutusasiaa. :)
Iltojen syksyllä pikkuhiljaa pimetessä ja tämän synkkyyden lopulta tullessa, tulee aina ajankohtaiseksi valaistusasiat. Kahta ongelmakohtaa, eli eteistä ja työhuonetta, lukuunottamatta olemme ihan tyytyväisiä kotimme valaistukseen. Nyt hieman työhuoneen suunnitelmista.
Muutenkin (vielä toistaiseksi) kovin autiosta työhuoneestamme puuttuu niin tärkeä yleisvalo. Asia jota ilman ei voi harrastaa käytännössä muuta kuin tietokoneella istumista. Huoneessa on kattovalaisimena Ikean tusinamallin väliaikaisratkaisu, aivan liian himmeällä ja keltaisella energiansäästölampulla varustettuna. Lisävaloa on tuomassa ainoastaan Harri Koskisen Block. Tähän ongelmakohtaan on kuitenkin tulossa muutos heti kun Light11.eu -verkkokauppa saa taas inhimmillisen toimitusajan päähän Artemiden Talo Sospensione 120 valaisimia. Olemme ihastuneet Neil Poultonin koruttoman yksinkertaiseen muotoiluun, joka sointuisi hyvin työhuoneen muuhun sisustukseen ja erityisesti “betoniseinäämme“. Loisteputken valotehon pitäisi myös olla nykyistä huomattavasti parempi. Valaisimen aiomme tilata hopeanharmaana ja epäsuoraa valaistusta hyödyntävällä darklight optics -varjostimella (ks. kuva ylhäällä keskellä), jotta tietokonetyöskentely pysyy edelleen miellyttävänä.
[pinit]24/11/08
Madrid: Home Burger Bar
Madridin matkasta on jo yli kuukausi, mutta loppuvuoden kiireiden takia tulee vasta nyt aktivoiduttua ja kirjoitettua jatkoa sille edelliselle jutulle. Jo ennen matkaa olimme Madridissa asuneen siskoni suosituksesta päättäneet joku päivä käydä syömässä Home Burger Barissa. Luomu raaka-aineista burgereita valmistavaa pientä ravintolaa oli meille ennakkoon niin paljon kehuttu, että odotukset olivat korkealla.
Otimme yhteyttä hotellin respaan ja pyysimme varaamaan pöydän parin päivän päähän. Pöytävaraus onkin aivan ehdoton juttu. Joka päivä klo 20.30 ovensa avaavassa ravintolassa on kaksi “kattausta” ja varsinkin viikonloppuisin on sisälle turha yrittää ilman varausta. Take awayna annoksia kyllä saa. Respan valjastaminen varaukseen oli myös ehdoton juttu, koska englannilla asiaa ei olisi saanut hoidettua.
Shoppailupäivän päätteeksi suuntasimme kovin nälkäisinä syrjäkujien näköiselle alueelle, jossa meitä odotti vielä kiinni oleva peltiovi, päällä melkein huomaamaton Home Burger Bar -logo. Jännitti, että olemmeko oikeassa paikassa. Hetken odoteltuamme ravintola onneksi avautui ja pääsimmekin sisälle. Amerikkalaisen dinerin tyyliin sisustettu ravintola on sisutukseltaan hämmentävä. Vanerilla kauttaaltaan vuorattu sisusta tuo mieleen amerikkalaistyylisen asuntovaunun. Hauska yksityiskohta ovat “ikkunat”, jotka on itse asiassa tehty vain valoilla ja sälekaihtimilla.
Lopulta onnistuimme tilaamaankin elekielen ja englannin sekoituksella. Itse otin Tandoori Burgerin ja Arietta Falafel Burgerin. Ruoka oli aivan mahtavaa, ei ole yhtä hyvää hampurilaista tullut syötyä. Aitoja makuja ja kunnon laadukkaita raaka-aineita. Harmi, että hieman vilustuneena ei enää jälkiruoalle jaksanut jäädä. Suosittelemme paikkaa lämpimästi kaikille Madridissa liikkuville.
[pinit]09/11/08
iPodeja
Meiltä löytyy iPodeja joka lähtöön. On isompaa, pienempää, uutta ja vanhempaa. On alkuperäistä, miniä ja pari nanoa. Uusin iPod, vihreä nano, muutti meille asumaan tällä viikolla. Se tulee korvaamaan eläkkeelle pääsevää, pitkään hyvin palvellutta vihreää miniä. Itselläni on siis ollut kaksi vihreää pikku-iPodia, Arietalla iPod ja nykyisin käytössä oleva pinkki iPod nano.
[pinit]





