Katselet juttuja tunnisteella "design"

Sisustusretki Tallinnaan

Saimme päiväristeilylahjakortin uudelle Viking XPRS:lle ja päätimme lähteä kiertämään Tallinnan sisutusliikkeitä. Maissaoloaika oli vain nelisen tuntia, joten laadimme etukäteen reittisuunnitelman Google Mapsin avulla. Apuna käytimme Plaza-lehden 6-7/08 “Tuotemerkkien ja trendien perässä Tallinnaan” artikkelia. Kaikkea ei kuitenkaan neljässä tunnissa ehdi kiertämään, joten päätimme keskittyä pääasiassa Rävala puisteen ja Maakrin tarjontaan.

MAAKRI
Maakri-kadulla kävimme kylpyhuonekalusteita ja laattoja myyvässä Gerhard‘ssa. Toiveenamme oli löytää pientavaraa kylpyhuoneeseemme, mutta liike oli keskittynyt enemmän kalusteisiin. Seuraavaksi kävimme ikkunaostoksilla Mang‘ssa, joka myy lähinnä mittatilaushuonekaluja. Matkaa jatkoimme Hektor Lightiin, josta haimme inspiraatiota eteisen ja työhuoneen valaistukseen. Valitettavasti esillä oleva valikoima oli aika suppea lukuisista merkkiedustuksista huolimatta. Viimeisenä kohteenamme Maakrilla oli Inspira, jossa olikin paljon katseltavaa. Isossa liikkeessä oli kaikkea pientavaroista huonekalujen ja valaisimien kautta keittiöihin. Ehdottomasti käymisen arvoinen paikka.

RÄVALA PUISTEE
Monin paikoin remontissa olevalta puistotiellä ensimmäisenä vierailimme valaisimia myyvässä Moodne Valgustus liikkeessä, joka oli selvästi keskittynyt näyttäviin- ja julkitilavalaisimiin. Ei oikein löytynyt inspiraatiota täältäkään. Jatkoimme matkaa aivan kadun loppuun, jossa loput liikkeistä sijaitsivat. Mittatilaushuonekaluja myyvässä Enteriorissa emme käyneet, vaan jatkoimme matkaa kylpyhuonekalusteita myyvään SPA:han. Täältä löysimme täydellisen pyyhetelineen kylpyhuoneeseemme, mutta valitettavasti sitä ei saanut kuin kromattuna, kun etsimme teräksistä. Samassa tilassa toimii House of Design, joka myy kalusteita. Katselimme Gaggenaun tyylikkäitä kodinkoneita, jonka jälkeen suuntasimme cappuccinoille C’est la Vie:hen vanhaan kaupunkiin.

Cappuccinojen jälkeen lähdimme kohti satamaa ja yritimme löytää matkalla HomeArt‘in, mutta emme tässä onnistuneet. Satamaa lähestyessämme huomasimme, että aikaa oli vielä jäljellä. Päätimme vielä käydä sataman läheisyydessä Soo-kadulla sijaitsevassa SooSoo:ssa, joka osoittautuikin mielenkiintoiseksi kohteeksi. Galleriasta ja myyntitilasta koostuva liike myi tunnettujen tuotemerkkien kalusteita ja pientavaraa. Ihasteltuamme mm. Panton-tuoleja teimme matkan ainoan hankinnan: Uglydoll maskotin.

Reissu oli erittäin onnistunut. Sää suosi meitä, Lacosten kengät eivät. Aikataulun tiukkuuden vuoksi moni mielenkiintoinen kohde jäi käymättä. Yllätyimme positiivisesti liikkeiden tarjonnasta. Huomiodesigniin keskittymisen sijaan esillä oli hyvää perusmuotoilua ja klassikoita. Pientavaroissa hintataso on aivan Suomeen verrattavissa, kalusteet ovat hieman edullisempia. Oletettavasti suurin hintaero on mittatilauskalusteissa.

[pinit]

Pelastakaa Fiskars

Fiskars on joutunut antamaan tulosvaroituksen kesäkuussa, uutisoi Kauppalehti 14.7.2008. Fiskarsin konkreettisin uhka tällä hetkellä on heikentyneet kuluttajamarkkinat, mutta myös tuotteiden pitkään jatkunut halpakopiointi heikentää tulosta. Lisäksi Fiskarsin liikevaihtoa pienentää heikentenyt dollari.

Kantaaksemme kortemme kekoon hankimme Fiskarsin uuden Colours sarjan valkoiset yleissakset. Toivottavasti Suomalainen ylpeytemme, yli 350 vuoden ajan toiminut, teollisen muotoilun Fiskars-konserni lähtee nousuun vaaravyöhekkeeltä.

Kuva on skannattu Divaani-lehdestä 4/08, sillä Colours sarjasta ei löytynyt lainkaan kuvia eikä tietoa Internetistä.

[pinit]

Normannin maihinnousu

Työleirillä ei levätä. Kun olohuoneeseen oli vihdoin saatu se kauan kaivattu ovellinen kirjahylly alkoi Ikean paperipallo-valaisin näyttämään entistä kulahtaneemmalta. Yhteistuumin päätimme heti seuraavana “aamuna” suunnistaa kohti Formverkiä ja lunastaa pitkään suunnitelmissa olleen Normannin Norm 69 valaisimen omaksemme. Noin viiden tunnin askartelun jälkeen tämä Simon Karkovin vuonna 1969 suunnittelema, mutta vasta 2000-luvun alussa tuotantoon päätynyt 69-osainen palapelivalaisin alkoi muistuttamaan kuvaa pakkauksen kannessa. Sitten olikin aika tehdä sähköasennuksia kuohuviinin voimalla. Tästäkin huolimatta aamuyöstä valo vihdoin syttyi. Lunastaa kyllä paikkansa, ainakin meidän mielestämme. Valitettavasti emme vaan löytäneet tarpeeksi kylmäsävyistä energiansäästölamppua.

Lisäksi shoppaillessa mukaan tarttui vähän kylpyhuonerekvisiittaa Eva Sololta: WC-paperiteline ja pari pyyheripustinta. Aikaisemminkin noita oli ihasteltu, mutta tällä kertaa ei annettu enää hinnan hirvittää. Silmät kiinni ja Visaa vingauttaen. :)

[pinit]