Katselet juttuja tunnisteella "design"

Kesälomaprojektit – osa 1

Kesäloma alkoi työleirin merkeissä. Kaikki väliaikaiset huonekalut laitettiin myyntiin jo ennen loman alkua. Ensimmäisellä lomaviikolla kaikki ne löysivät uuden kodin ja me pääsimme rakentamaan uutta tilalle. Kirjahyllynä toimi ennen Ikean 5×5 Expedit, joka alkoi jo käymään ahtaaksi. Muutenkin olimme haaveilleet hyllystä, jossa tavarat ovat piilossa (aikaisempia pohdintoja aiheesta).

Sattumalta Mikko keksi mitata työhuoneessa jo olleen Ikean Bestå-sarjan kaapin ja huomasi, että niitä mahtuu neljä juuri sopivasti olohuoneen syvennykseen. Siitä se ajatus sitten lähti. Ensin haimme 3 runkoa lisää laina-autolla ja ajattelimme käydä hakemassa ovet myöhemmin, rahoitusteknisistä syistä kuten tulette myöhemmin huomaamaan. Keskeneräisenä hylly näytti todella ontolta ja kävimme bussilla hakemassa 4 ovea lisää. Saimme ovet hyllyn alaosaan, mutta edelleen hylly näytti ontolta. Seuraavana päivänä otimme nokkakärryt ja lähdimme taas bussilla kohti Ikeaa. Saimme kuin saimmekin puuttuvat 50kg ovia raahattua kotiin asti, mahdoimme herättää kanssamatkustajissa hilpeyttä. :D

Kuten kuvista näkyy, hylly sopii täydellisesti tuohon syvennykseen ja näyttää teetetyltä. Koko kaapiston hinnasta 3/4 kului oviin, koska ovien oli oltava asuntomme muuta linjaa noudattaen korkeakiiltoisia. Väliaikaisena toiminut paperinen Ikea valaisin täytyy nyt ensisijaisesti saada vaihdettua, vaikka onhan se sentään siistimpi kuin se lamppu johdon päässä.

[pinit]

Astiakaapin arvoitus – 3. näytös

Kylpyhuoneremontin takia koko asuntomme on aivan kaaoksessa, mutta kurkistetaan siitä huolimatta jälleen astiakaappiin. Aiheena ruoanvalmistuskalusto eli kattilat, pannut ja vuoat, ja tarkemmin sanottuna Tools-sarjan tuotteet.

Olemme vihdoin, noin vuosi sitten, saaneet aloitetuksi Ittalan Tools-sarjan keräämisen. Pitkään olemme haaveilleet Tools-kattiloista, mutta niiden korkean hinnan vuoksi emme ole niitä aikaisemmin hankkineet. Tosin täytyy myöntää, että nämä Tools:it on oikeastaan hankittu pappa betalar – rahoituksella. :P

Björn Dahlströmin vuonna 1998 Iittalalle suunnittelemat Tools-sarjan kattilat ovat ihan älyttömän hienoja ja lisäksi todella laadukkaita. Tällä hetkellä kaapista löytyy: Tools Kattila 2,0 l, Tools Grillipannu eli parilapannu, sekä Uunivuoka 36 x 24 cm.

Toki meillä on myös pari Hackmanin peruskattilaa ja yksi All Steel wok yms. Hackman Paistokasarimme alkaa olla päivänsä nähnyt, katsotaanpa olisiko seuraava kasari Tools-sarjasta. ;)

[pinit]

Kylppäriremppa käyntiin

Viimeaikoina täällä blogissamme on ollut hiljaisempaa ja siihen on syynsä. Lähes kaikki vapaa-aika on mennyt remontti-aiheen ympärillä, muita auttaen ja omaa kylppäriämme suunnitellen, kilpailuttaen, vertaillen, tietoa hankkien… Nyt on kuitenkin se piste saavutettu, että urakka on tilattu ja suunnitelmat alkaisivat olla valmiina. Viikon päästä myllerrys lähtee käyntiin ja neljä viikkoa ollaan ilman omaa kylpyhuonetta ja vessaa. Toivon mukaan yllätyksittä selvitään ja lopulta pääsemme suunnitelman mukaisesti nauttimaan uudesta modernista kylppäristämme. Nyt hieman asiaa siitä mitä pitää tuleman. :)

Yllä on Laattapisteen meille, suunnitelmamme mukaisesti, piirtämä viitteellinen 3D-kuva tulevasta kylpyhuoneestamme. Siitä saa hyvän kuvan yleisilmeestä, vaikka moni asia tuleekin olemaan kuvasta poikkeava lopulliselta toteutukseltaan. Pienen tilan haasteet ja rajoitteet tulevat myös hyvin esille.

Kuten jo aiemmin kirjoitimme päädyimme hana-valinnassamme Oraksen valmistamiin Il Bagno Alessi One -sarjan tuotteisiin. Tästä sarjasta kylpyhuoneeseen tulee allashana sekä suihku kokonaisuudessaan. Aiemmin on myös tullut kerrottua, että altaaksi tulee Dansanin Mini Square. WC-istuimeksi valitsimme lopulta (ylhäällä 3D-kuvassa näkyvän Il Bagno Alessin sijaan) IDOn niin ikään italialaista muotoilua edustavan Pozzi-Ginori Easyn, josta kuva vasemmalla. WC-istuin tulee siis olemaan seinämallinen, mutta kotelo rakennetaan kuitenkin kylpyhuoneen sisälle. Seinäkiinnitteisen istuimen valintaan on ulkonäkösyiden lisäksi myös käytännön syy, eli pesukoneen poistoliitännän helpompi toteutettavuus.

Allastason tulen tekemään itse 40 mm paksusta massiivipähkinästä, kun sopivilla mitoilla olevaa ei tuntunut markkinoilta löytyvän. Peili teetetään mittojen mukaan tasosta lähes kattoon asti ulottuvana suorana, sävyttämättömänä ja kehyksettömänä. Myös suihkuseinä teetetään mittojen mukaan lasiliikkeessä. Se tulee olemaan lattiasta kattoon asti ulottuva karkaistu kirkas lasi, joka on kiinni sekä katossa että lattiassa kaidehelojen avulla.

Alessin hanojen kanssa samaa muotokieltä noudatteleva pyyhekuivain tulee suihkua vastapäätä. Se on käyttövesikiertoon kiinnitettävänä valmistettu ruostumattomasta teräksestä ja tulee Nordhemin Rosendal-mallistosta. Koska kylpyhuoneeseemme asennetaan myös lattialämmitys olisimme mielellämme luopuneet patterista kokonaan, mutta valitettavasta taloyhtiö ei antanut tähän lupaa. Onneksi onnistuimme kuitenkin lopulta löytämään tarpeeksi tyylikkään kuivaimen.

Säilytystarpeita varten olemme tilanneet korkeakiiltoisen valkoisen 80 cm x 80 cm kokoisen kaapin, jossa ovet ovat vetimettömät. Kaappi tullaan sijoittamaan pesukoneen päälle, kuten 3D-kuvaan on piirrettykin. Katto lasketaan hieman alaspäin, levytetään, maalataan valkoiseksi ja siihen asennetaan upotetut halogeenivalaisimet.

Seinät tullaan päällystämään noin 40 cm x 25 cm kokoisilla mattapintaisilla valkoisilla laatoilla, vaakasuuntaan aseteltuina ja valkoisella saumalla, tietenkin. Lattialaattaan päätimme hieman panostaa. Laattapisteestä löysimme upean kivestä ja lasista valmistetun mosaiikki-laatan, joka korkeahkosta hinnasta huolimatta oli aivan pakko saada. Vieressä huonohko kännykällä otettu kuva tästä laatasta, mutta eiköhän tuosta oikean kuvan saa siitä mitä tuleman pitää.

Tästä eteenpäin, töiden edetessä, tulemme siis varmasti viihdyttämään lukijoidemme harvalukuista joukkoa erilaisilla remonttitarinoilla. Toivottavasti hommat etenevät kuitenkin positiivisessa ilmapiirissä eikä tarvitse tilittämistä harrastaa. Jännittää kyllä, valehtelisin jos väittäisin muuta. :)

[pinit]