31/10/09
iPhone <3
Oli aivan pakko saada iPhone. Olin sitä jo niin pitkään halunnut ja yhtenä perjantaina vaan menin Sonerakauppaan ja tilasin valkoisen 32 GB:n iPhone 3G S:n. Jo maanantaina minulle soitettiin ja kerrottiin, että iPhone on noudettavissa. Nopeaa toimintaa.
Kallishan se oli, mutta on se vaan niin siisti. iPhonella voi tehdä mitä vain. Vanha puhelimeni alkoi hajoilemaan ja oli siis tarvetta uudelle puhelimelle muutekin. En vaan viitsinyt ostaa kolmensadan euron Nokiaa, kun viidellä sai iPhonen. Sitä paitsi iPhone toimii täydellisesti Macin kanssa.
Latasin puhelimeen App Storesta kasan ilmaisia ohjelmia sekä muutaman maksullisen. Ohjelmia iPhonelle löytyy tuhansia. Näin lyhyen käytön jälkeen ei vielä oikein tiedä mitä tarvitsee. Huonoin puoli iPhone-kaupoissa oli Soneran kytkyasiakkaaksi joutuminen, mutta eiköhän siitäkin selviä hengissä. :) Koska soitan ja tekstaan muutenkin todella vähän, otin vain data-paketin.
Voin kyllä ehdottomasti suositella kaikille, jotka arvostavat hyvää käytettävyyttä ja suurta turhuusarvoa. ;) Kosketusnäyttö vaati aluksi hieman totuttelua, mutta sitä oppii käyttämään yllättävän nopeasti.
[pinit]28/10/09
Design-hammastahnaa
Bernerin kotimainen Oxygenol hammastahna on ollut markkinoilla jo pitkään ja reilu vuosi sitten se sai suunnittelukilpailun tuloksena uuden pakkauksen. Voittaja Mikko Luotosen mukaan uuden tuubin on tarkoitus tuoda arkeen luksusta ja ennen kaikkea sopia sisustukseen. Saimme vasta nyt, tänä syksynä, aikaiseksi kokeilla tuotetta.
Olemme käyttäneet vuosia Golgaten valkaisevaa hammastahnaa. Siinä on kätevä saranakorkki, joka ei pääse tippumaan lattialle. Hammaslääkärissä käydessäni kysyin, mitä hammastahnaa kannattaisi käyttää. Hammaslääkärin vastaus oli: “ihan mitä vain, kunhan se ei ole valkaisevaa”. Valkaiseva hammastahna kuluttaa kiilleettä ja lopulta vaurioittaa hampaan pintaa. Tuttu hammastahna oli siis laitettava vaihtoon.
Meitä ei Oxygenolin uudistettu pakkaus aluksi houkutellut lainkaan. Sehän on kuin se mainoksien toinen tuote, valkoinen tuubi “hammastahna” tekstillä johon sitä parempaa tuotetta verrataan. Hammastahna on asia johon on voitava luottaa ja täytyy sanoa, että tyylikkään yksinkertaisesta suunnittelusta huolimatta Oxygenolin pakkaus ei ole kovin luottamusta herättävä. Sehän ei edes lupaa mitään! :D
Ennakkoluuloista huolimatta päädyimme uutta hammastahnaa etsiessä kuitenkin kokeilemaan tuotetta ja pidimme siitä eniten. Hammastahna ei ole liian vahvaa, mutta jättää kuitenkin raikkaan ja puhtaan olon suuhun pitkäksi aikaa. Ostimme kerralla useamman tuubin. Hammastahnaa on aina oltava kaapissa vähintään kaksi avaamatonta putkiloa, ettei se vaan pääse vahingossakaan loppumaan. Mikään ei ole kamalampaa kuin se, että hammastahna on loppu.
[pinit]14/10/09
Olohuoneen seinälle kasvoi puu
Olemme saaneet todella paljon kyselyitä koskien olohuoneemme seinää. Kysymyksiä on tullut sekä kommentteina eri blogijuttuihin, että sähköpostitse. Päätimme siis hieman kertoa seinän värityksestä ja puun synnystä vaikka tarina onkin jo useamman vuoden vanha.
Olohuoneemme seinät oli pääremontin päättyessä maalattu kaikki hieman ruskeaan taittavalla valkoisen sävyllä. Tässä vaiheessa huoneessa ei myöskään ollut yhtäkään sen lopullisista kalusteista. Adean Camp -sohva oli kuitenkin jo tilattu ja sen verhoilukangas ja väri olivat tiedossa. Päätimme, että sohvan taakse jäävä seinä maalataan “maitokahvin” väriseksi. Väri valittiin Tikkurilan Kaunis Koti värilastujen perusteella ilman tarkkaa sovittamista sohvan väriin, mielikuvien varassa. Väri oli onneksi kuitenkin täydellisen sopiva. Seinä maalattiin Tikkurilan Harmony täyshimmeällä maalilla, joka oli sävytetty Symphony värijärjestelmän sävyllä 4621 (Kaunis Koti -värilastu 31. Basilicum).
Tässä vaiheessa heräsi myös ajatus koristella jollakin yksinkertaisella seinämaalauksella se olohuoneen maitokahvi-seinän nurkka joka ei jäisi sohvan taakse. Päätimme tehdä siihen tyylitellyn yksinkertaisen puun valkoisella värillä. Sopivan sablonan tai valmiin puukuvan löytyminen osoittautui kuitenkin ongelmaksi ja lopulta puu piirrettiinkin itse lyijykynällä paperille. Sitten tämä kuva skannattiin tietokoneelle, jotta sen voisi heijastaa tykillä seinälle maalaamisen avuksi. Töistä lainaamani videotykki ei kuitenkaan pystynyt tuottamaan riittävän suurta kuvaa, joten maalaus oli tehtävä kahdessa osassa. Aluksi heijastettiin alaosa oikealle kohdalle oikeassa kuvakoossa ja sitten siirrettiin tykin kuvaa ylöspäin ja sovitettiin puun kuva oikealle kohdalleen.
Puu maalattiin myös Tikkurilan valkoisella täyshimmeällä Harmony maalilla. Maalaus tehtiin vapaalla kädellä käyttäen öljymaalaukseen tarkoitettua pientä jäykkää sivellintä. Näin pystyi tekemään riittävän tarkkaa jälkeä. Lopputulos paljastui ihan onnistuneeksi siinä vaiheessa kun sohva vihdoin saatiin paikoilleen ja se sai kaverikseen TuplaKupla-valaisimen. Tässä vaiheessa tosin harkitsimme puun korvaamista isolla TuplaKuplan kuvalla, mutta se suunnitelma jäi kuitenkin toteuttamatta.
Kuvat on otettu vanhalla kameralla, remontin keskellä ja vielä pimeässä. Jälki ei siis ole aivan parasta mahdollista. Kuvista on lisäksi rajattu pois läjä remonttiromua, jos ihmettelitte alakulman katkoviivalla rajattua aluetta. :)
[pinit]








