Hullujen päivien loppusaldo

Tänä syksynä Stockmannin Hulluilta päiviltä tarttui mukaan pääasiassa kaikkea pientä hyödyllistä. Kosmetiikkaa, muutama ruokakirja, oliiviöljyä, suolankukkia, cantuccini-keksejä ja pari Benettonin sateenvarjoa.

Melkein jo selvisimme ulos ilman sen suurempia hankintoja. Harhailimme Hullujen päivien tungoksessa tarkoituksena lähteä testaamaan keskustaan avattu uusi kahvila, kunnes päädyimmekin huonekaluosastolle. Siinä homma lähtikin hallinnasta, bongasimme K-tuolin, emme edes muistaneet enää sen olevan tarjouksessa. Kyselimme tuolista aikamme, kiersimme koko kerroksen kerran läpi ja sitten heräteostimme sen: Harri Koskisen Woodnotesille suunnitteleman kapeamman K-tuolin, valkoisena. Woodnotesin esittelijä kyllä osasi asiansa. Kalliiksi tuli, mutta on tätä pitkään jo harkittukin. Koskaan ei vaan ole ollut ylimääräistä rahaa, ei tosin nytkään olisi ollut.

[pinit]

Uutta Iittalan Essence-sarjaan

Iittala on tuonut uuden Essence maljan / cocktail-lasin markkinoille varsin salaperäisesti. Itse huomasimme sen vasta uudesta Plaza lehdestä, vaikka Iittalan lehdistötiedotteen mukaan tuote on ollut saatavilla jo elokuun alusta alkaen. Hassua, että tämä lasi ei ole osunut silmiin, sillä melko usein kauppareissulla tulee piipahdettua astiaosastolla.

Itseäni kyllä hieman epäilyttäisi jäätelöpallon syöminen noin ohutlasisesta maljasta. Annos on näyttävän näköinen, mutta malja näyttää siltä, että lusikan hieman lipsahtaessa ei lasinsirpaleilta voida välttyä. Joka tapauksessa nämä menevät hankintalistalle. Nyt onkin hyvä aika järjestää tilaa uusille laseille keittiön kaappeihin. ;)

[pinit]

Ennen ja jälkeen

Deko-jutun yhteydessä mainitsimme, että voisimme jossain vaiheessa kertoa hieman lehtijuttua enemmän kotimme remontista ja sen taustoista. Kylpyhuoneesta blogiin on tullut kirjoitettua, mutta muiden tilojen remontti oli tehty jo ennen tämän blogimme olemassaoloa, emmekä siitä siis ole kirjoitelleet.

Alkutilanne oli muutama vuosi takaperin se, että etsinnässä oli asunto tyyppiä “remontoijan unelma”. Oli oikeastaan alusta asti selvää, että muiden remontoimaan ei kannattaisi rahojaan haaskata, koska homman joutuisi kuitenkin tekemään uudelleen. Tällöin tuli bongattua huonokuntoisen kolmion myynti-ilmoitus. Asunnon kunto oli masentava – kodinkoneet rikki, kalusteet hirvittävässä kunnossa kuten kaikki pintamateriaalitkin. Näkymä ulos, kohtuullinen hintapyyntö ja ennen kaikkea pohjaratkaisun mahdollisuudet saivat kuitenkin kiinnostumaan. Vaikka asunto ei aivan kohdealueella sijainnutkaan, tuli kaupat tehtyä aika nopeasti. Nyt aluksi juttua pohjan muutoksesta.

Ostohetkellä asuntomme pohjaratkaisu oli ensimmäisen ylläolevan kuvan mukainen. Huoneet oli jaettu säntillisesti omiksi kopeikseen ja kaikkiin johti oma ovi. Eteinen oli oikea ovien sekameteli. Jo asunnon näytössä tuli kuitenkin huomattua, että tärkeimmät väliseinät olivat kevyitä ja purettavissa tai siirrettävissä. Teimmekin heti alkuun muutoksia huonejärjestelyihin.

Siirsimme keittiön ja suuren makuuhuoneen välistä seinää suurentaaksemme keittiötä. Suuri makuuhuone oli tarpeisiimme aivan liian suuri. Siitä oli tulossa työhuoneemme, eikä sen tarvitse olla olohuonetta suurempi. Keittiö taas oli pieni sekä koppimainen. Halusimme luopua erillisestä ruokailutilasta ja siirtää ruokapöydän keittiön puolelle. Halusimme myös keittiön liittyvän luonnollisemmin muihin asunnon oleskelutiloihin.

Toisena suurempana muutoksena purimme olohuoneen liukuoviseinän. Aluksi kokonaan, mutta koska yllätyksiä aina sattuu ja seinän sisältä löytyi sähkölinja niin päätimme rakentaa seinää takaisin sen verran, että kylpyhuoneen ovi ei näy olohuoneeseen. Lopulta ihan hyvä ratkaisu kuitenkin.

Kolmas seinämuutos koski etuoven vieressä sijaitsevaa vaatehuonetta, jonka oven poistimme ja korvasimme liukuovilla. Muutettu pohja on kuvattuna alemmassa kuvassa.

Nämä kolme suurempaa muutosta muuttivat asunnon luonteen aika radikaalisti. Valoa tulee nyt paljon tasaisemmin joka puolelle asuntoa ja muutenkin avaruus lisääntyi huomattavasti. Toki paljon muutakin tehtiin, mutta mielestämme nämä muutokset olivat merkittävimmät asunnon muuttuessa oman tyylimme mukaiseksi.

[pinit]