Resepti: Pestoinen pastasalaatti

Tämä salaatti on suuri kestosuosikkimme, jolla voi helposti korvata ihan kokonaisen aterian. Toimii erityisesti iltapalana, mutta on tätä tehty myös piknik-evääksi.

Pestoinen pastasalaatti (6 annosta)

  • 250 g pastaa (fusilli tricolore)
  • 1 rs (250 g) kirsikkatomaatteja
  • 1 ruukku tuoretta basilikaa
  • 125 g cashew-pähkinöitä
  • 1 prk (190 g) vihreää pestoa
  • 250 g mozzarellaa
  • 1 punainen paprika
  • 1 ruukku jääsalaattia
  • mustapippuria myllystä
  • 1 mieto sipuli / salaattisipuli
  • aurinkokuivattuja tomaatteja

Laita pastavesi kiehumaan ja keitä pasta pakkauksen ohjeen mukaan al dente. Pastan kiehuessa voit valmistella muut salaatin aineet. Revi jääsalaatti salaattikulhon pohjalle, puolita kirsikkatomaatit ja pilko paprika salaatin päälle. Kuutioi mozzarella ja sekoita varovasti nostellen muihin aineksiin. Hienonna sipuli ja lisää joukkoon myös tässä vaiheessa, jos laitat sitä salaattiin. Pilko aurinkokuivatut tomaatit pienemmiksi paloiksi. Paahda cashew’t kevyesti uunissa grillivastuksen alla.

Kun pasta on kiehunut, kaada vesi pois ja huuhtele pastat kattilassa muutamaan kertaan kylmällä vedellä, jotta pastat jäähtyvät. Sekoita pesto pastan kanssa kattilassa ja sekoita sen jälkeen salaattikulhoon muiden ainesten joukkoon. Lisää vielä salaattiin basilika kokonaisina lehtinä (jätä muutama lehti koristeluun) sekä cashew-pähkinät. Sekoita varovaisesti ja koristele basilikan-lehdillä. Rouhi salaattiannoksen päälle vielä mustapippuria.

Tämän salaatin voi käytännössä koostaa ihan mistä tahansa aineksista. Olennaisinta on pasta, pesto ja mielestämme myös tomaatti sekä jokin (mieto) juusto. Muuten voi oikeastaan käyttää omaa mielikuvitustaan. Sipuli hyökkää helposti hieman päälle, joten sen käytössä kannattaa käyttää harkintaa, kevätsipuli tai purjo toimii myös aivan yhtä hyvin. Salaatin kanssa sopii tarjottavaksi tuore vaalea leipä.

[pinit]

Resepti: Kermainen metsäsienipasta

Valmistelut: 10 minuuttia
Kypsennys: n. 25 minuuttia
4 annosta

  • 250 g metsäsieniä (kantarelleja, tatteja, suppilovahveroita tms.)
  • n. 2 rkl voita paistamiseen
  • 1 kpl uusi sipuli / vastaava määrä kevätsipuleita
  • 3 dl kermaa
  • 2 rkl vehnäjauhoa suurustamiseen
  • 2 rkl tuoretta ruohosipulia hienonnettuna
  • 2 rkl tuoretta persiljaa hienonnettuna
  • suolaa ja mustapippuria myllystä
  • pastaa oman maun mukaan
  • Parmesan-juustoa lastuina koristeluun
  • tuoretta persiljaa koristeluun

Huuhdo sienet ja pilko sopiviksi suupaloiksi, hienonna sipuli. Laita myös pastavesi kiehumaan jo heti aluksi, ruoka on sen verran nopea valmistaa. Keitä haluamasi pasta paketin ohjeen mukaan.

Kuumenna voi pannussa ja paista sieniä siinä keskilämmöllä kunnes ylimääräinen neste on haihtunut. Lisää joukkoon sipulit ja kuullota hetki. Säädä levyä pienemmälle ja kaada kerma sienien ja sipuleiden joukkoon. Sekoita ja kuumenna. Suurusta seos vehnäjauholla kunnes siitä tulee riittävän sakeaa.

Hienonna ruohosipuli sekä persilja kastikkeen sekaan. Mausta mustapippurilla ja suolalla. Kaada kastiketta lautasille pastan päälle, vuole päälle parmesan-lastuja ja koristele tuoreella persiljalla. Tarjoa heti.

[pinit]

Lauantai-illan herkuttelua

Lauantaisin meillä on aika usein ollut tapana tehdä yhdessä jotain vähän “hienompaa” ja nauttia siitä kera hyvän viinin. Näin tapahtui tänäkin viikonloppuna. Tällä kertaa suunniteltiin hieman normaaliakin mittavampi kolmen ruokalajin illallinen. Alkupalaksi mätivoileipä, pääruoaksi ahvenfileitä sitruunaisen perunamuusin ja parsakaali-tuorejuustokastikkeen kera ja jälkiruoaksi salmiakki-vadelmabrownie vanhanajan vaniljajäätelöllä sekä Bailey’s-cappuccino. Näiden kanssa nautittiin sitten viimeinen pullollinen Espanjalaista punaviinten aatelia Mauroa. :)

MÄTIVOILEIVÄT (8 kpl)

  • 100 g siianmätiä
  • 1 prk smetanaa
  • 1 pienehkö sipuli
  • 8 palaa paahtoleipää

Hienonna sipuli ja sekoita smetanan ja mädin kanssa. Tarjoile vielä kuumien paahdettujen leipien päällä. Voit myös voidella leivät kevyesti, jos haluat. Rouhi mustapippuria hieman leipien päälle.

BAILEY’S CAPPUCCINO

  • 1 annos espressoa
  • 2 cl Bailey’s kermalikööriä
  • vaahdotettua maitoa

Valmista normaalisti annos espressoa, mittaa sekaan Bailey’s-likööriä ja sekoita. Vaahdota maito ja kaada päälle. Koristele kaakaojauhetta pirskottelemalla ja tarjoile heti. Voi myös tehdä juoman kylmänä jolloin kahvi pitää jäähdyttää ja sekoittaa liköörin kanssa ja sekaan lisätä kylmää kevytmaitoa ja ehkä aavistus muscovado-sokeria. Kylmä kahvi tarjoillaan jääpalojen kera.

[pinit]