Resepti: Quesadillat

Valmistus: n. 20 minuuttia
Kypsennys: 6-10 minuuttia
4 annosta

  • 8 tortillalättyä
  • 1 iso punasipuli
  • 1/2 paprika
  • 2 tomaattia
  • 150 g mozzarella-raastetta
  • 150 g cheddar-raastetta
  • n. 100 g aurajuustoa
  • n. 1 prk “chunky” salsaa (medium)
  • n. 1/2 prk guacamolea
  • (1/2 prk tonnikalaa paloina)
  • (2 jumbo-herkkusientä)
  • (valkosipulia)

Hienonna sipuli ja paprika suhteellisen pieneksi silpuksi ja kuullota öljyssä pannulla. Asettele sillä välin neljä tortillalättyä uunipellille leivinpaperin päälle, sivele noin 2 rkl guacamolea jokaisen päälle (älä täytä ihan reunoille asti niin quesadillat pysyvät paremmin kasassa, koskee myös muita täytteitä) ja jaa toinen juustoraastepussi tasaisesti kaikille lätyille (juustoa voi laittaa myös reunoille, se “liimaa” pohjan ja kannen hyvin yhteen).

Ripottele seuraavaksi paprika-sipulipaistos ja hienonnettu tomaatti lättyjen päälle ja sen jälkeen muut täytteet (tonnikala, sienet, valkosipuli) siinä muodossa ja määrässä kuin haluat. Itse laitoimme yhden letun väliin tonnikalaa ja jaoimme kaapista löytyneet sienet viipaloituina tasaisesti kaikille lätyille. Valkosipulia emme tällä kertaa laittaneet ollenkaan. Jaa toinen juustoraastepussi täytteiden päälle ja asettele sen jälkeen letut jokaisen quesadillan “kanneksi”.

Paista quesadilloja uunin yläosassa n. 225 asteessa ja grillivastus päällä noin 3-5 minuuttia, jonka jälkeen käännä ne ja paista toiset 3-5 minuuttia. Ota pois kun ovat hieman alkaneet tummumaan pinnasta. Jaa jokainen “kakku” neljään osaan ja tarjoile heti esim. vihreän salaatin kera. Voit myös annostella hieman ranskankermaa quesadillojen päälle, auttaa varsinkin jos tekee hieman tulisempia paistoksia. ;)

Jälleen tälläinen pikaruoka arki-iltaan, osittain siitä mitä kaapista löytyi ja osittain juuri tätä varten hankituista aineksista. Mielikuvitustaan voi tosiaan käyttää ja väliin heittää oikeastaan mitä vaan. Tulisuutta voi myös säädellä oman maun mukaiseksi. Nopeaa ja helppoa, tullaan varmasti toisenkin kerran tekemään näitä. Inspiraation lähteenä toimi tällä kertaa muuten Otetaan ensin puoli kiloa voita… -blogi oman tulkintansa siivittämänä. Kiitokset sinne. :)

[pinit]

Resepti: sienipiirakka

Valmistus: n. 20 minuuttia
Kypsennys: n. 35 minuuttia
6-8 annosta

  • valmis ruisperuna- tai vehnäpiirakkapohja
  • n. 3-4 dl tuoreita sieniä (tai n. 2 dl pakastettuja)
  • 1 iso sipuli
  • 1 pss pakasteparsakaalia
  • n. 80-100 g aurajuustoa
  • 2 dl ruokakermaa (15 %)
  • 150 g juustoraastetta (emmental-mozzarella)
  • mustapippuria myllystä
  • tuoretta hienonnettua persiljaa

Sulata valmis taikina paketin ohjeen mukaan. Voitele n. 30 cm halkaisijaltaan oleva piirakkavuoka ja painele sulanut taikina tasaisesti sen pohjalle ja reunoille. Laita pohja tämän jälkeen jääkaappiin jähmettymään. Ota parsakaalit sulamaan, jos käytät pakasteparsakaalia.

Puhdista ja pilko sienet ja paista niitä voissa pannulla (keskiteholla), kunnes sienissä oleva kosteus on haihtunut. Lisää sekaan hienonnettu sipuli ja kuullota hetki. Kaada paistetut sipulit ja sienet piirakkapohjalle. Murskaa niiden päälle aurajuustoa ja ripottele edelleen myös (kohmeiset) parsakaalin kukinnot näiden päälle. Kaada ruokakerma tasaisesti piirakkapohjan ja muiden aineiden päälle, rouhi sekaan mustapippuria ja ripottele juustoraaste koko komeuden päälle. Aurajuustosta tulee piirakkaan tarpeeksi suolaisuutta joten suolaa ei tarvitse enää lisätä. Paista piirakkaa 200 asteessa uunin alatasolla noin 35 minuuttia kunnes piirakka saa kauniin kullanruskean värin.

Hienonna valmiin piirakan päälle tuoretta persiljaa ja tarjoa lämpimänä. Piirakan kanssa tarjottavaksi sopii jokin salaatti joka tasoittaa suolaista ja aavistuksen rasvaista olemusta. Pohjana parhaiten toimii ruisperuna-piirakkapohja, mutta itse käytimme tällä kertaa ihan tavallista piirakkapohjaa koska tuo erikoisempi oli kaupasta loppunut. Sienet voivat olla käytännössä ihan mitä tahansa – piirakka toimii aivan yhtä hyvin niin metsäsienistä kuin herkkusienistä tehtynä. Maukasta on. :)

[pinit]

Resepti: Katkarapu-aurajuusto Caesar-salaatti

Valmistus: n. 20 minuuttia
4 annosta

SALAATTI:

  • iso Roomansalaattikerä / jäävuorisalaattikerä
  • 170 g kuorittuja katkarapuja
  • n. 100 g Aura-juustoa
  • n. 1 dl Parmesan-juustoa lastuina
  • n. 3 dl krutonkeja

KASTIKE:

  • yhden kananmunan keltuainen
  • 1 dl extra virgin oliiviöljyä
  • 1 tl Dijon-sinappia
  • 1 kpl murskattu valkosipulin kynsi
  • yhden sitruunan mehu
  • Worchestershire-kastiketta
  • mustapippuria myllystä

Caesar-salaatista on lukemattomia versioita, yleisin on luultavasti kana-caesar. Meidän suosikiksi on puolestaan muodostunut katkarapu ja Aura-juusto caesar, siis erikseen. Tällä kertaa vaivasi päättämättömyys joten nämä yhdistettiin samaan salaattiin. Krutongit olivat mallia valmis, mutta niiden valmistaminen vaikka pastanjauhannasta löytyvän ohjeen mukaan ei vaikuta vaikealta joten ehkä seuraavalla kerralla kokeilemme myös niiden valmistamista. Sitten itse ohjeeseen…

Huuhdo ja kuivaa salaatinlehdet ja poista lehtiruodon paksuin osa. Revi salaatti pienehköiksi paloiksi salaattikulhon pohjalle. Salaatiksi kelpaa melkein mikä tahansa vihreä salaatti, me käytimme jävuorisalaattia ja hiukan lollo rossoa väriä antamassa. Lisää salaattien joukkoon valutetut katkaravut ja murskaa sekaan aurajuustoa.

Riko kananmuna ja erottele keltuainen kulhoon. Valmista majoneesi eli vatkaa öliiviöljy ohuena nauhana keltuaisen joukkoon. Voit myös käyttää n. 1 dl valmista majoneesia näiden tilalla. Tämän jälkeen mausta majoneesi Worchestershire-kastikkeella, hienoksi murskatulla valkosipulilla ja sinapilla. Purista sitruunasta mehu ja ohenna kastike mehulla.

Kaada kastike salaatin päälle, sekoita varovaisesti, mutta hyvin. Rouhi mustapippuria päälle. Lisää lopuksi parmesan-lastut ja krutongit salaatin sekaan. Tarjoa heti.

[pinit]