11/12/07
Resepti: Tagliatelle all’avaruusasema
Sain viime viikonloppuna lahjaksi jo vähän aikaa himoitsemani Saku Tuomisen ja kumppaneiden Aglio & Olio pasta-“keittokirjan”. Keittokirja suluissa siksi, että kirjassa kerrotaan reseptien ja pastan keittämisen lisäksi myös pitkästi pastasta, historiasta, aineista, tarvikkeista, filosofiasta… kaikesta mitä ikinä pastan keittämiseen voisi kuvitella liittyvän. Viihdyttävää ja mielenkiintoista luettavaa ainakin näin pastaintoilijan näkökulmasta. Kirjan resepteistä erityisesti mainittavaa puolestaan on se, että määriä ei ole sanottu, eikä aina kaikkia aineksiakaan. Taustaa tälle valinnalle on selvitetty alun “filosofisessa” osuudessa. Kuitenkin, pääviesti lienee se, että tunteella ja pastan keittämisen perussääntöjä noudattaen hyvä tulee. Turha jännittäminen pois. :)
Tässä se sitten tulee, ensimmäinen “oikeaoppinen” pastamme. Mitään ei ole mitattu, toteutus ja ainekset olivat yhtä inspiraatiota. (Kaavittiin iltapalaksi siis mitä nurkista löytyi.) Yllättävän hyvää tuli kaikesta huolimatta. Pohjautuu hyvin löyhästi Aglio & Olio -kirjan nimikkoreseptiin.
TAGLIATELLE AGLIO, OLIO, CACIO E PEPE
Tulinen, yksinkertainen ja helppo sekä nopeasti valmistuva pasta. Olennaista on laadukkaat raaka-aineet ja se, että valkosipulin ei anna palaa.
- tagliatellea
- hyvää oliiviöljyä
- valkosipulia
- chiliä
- pecorinoa
- mustapippuria
Laita pastavesi liedelle kiehumaan. Kun vesi kiehuu, suolaa se ja keitä tagliatellet al dente. Tämän reseptin onnistumiselle laadukkaat ainesosat ovat elintärkeitä, joten käytä myös laadukasta pastaa.
Hienonna ja kuullota valkosipuli keskilämmössä. Käytä laadukasta oliiviöljyä. Varo ruskistamasta. Lisää loppuvaiheessa hienonnettu chili (voit käyttää myös tahnaa tai kuivattua) joukkoon. Sekoita valutettu pasta pannulle öljyn joukkoon ja sekoita hyvin. Raasta päälle pecorinoa ja rouhi pippuria. Tarjoa heti.
Määrät siis omien mieltymysten mukaan. Itse laitoimme pari valkosipulin kynttä, pienen nokareen chilitahnaa ja runsaasti pecorinoa ja mustapippuria. Mainitsinko jo, että oli muuten hyvää. :)
[pinit]07/12/07
Resepti: Suklaa-vadelma-salmiakkimuffinit
Valmistelut: 20 minuuttia
Kypsennys: 25-30 minuuttia
15 kappaletta
- 150 g voita tai margariinia
- 2 dl sokeria
- 2 munaa
- 3 1/2 dl vehnäjauhoja
- 5 rkl kaakaojauhetta
- 1 rkl leivinjauhetta
- 1 tl vaniljasokeria
- 2 dl maitoa
- 100 g rouhittua tai sulatettua tummaa suklaata (70 %)
- 2-3 dl vadelmia
- 3-4 rs (45-60 g) apteekin salmiakkia (Haganol)
Sulata voi (tai margariini) liedellä kattilassa tai mikrossa. Sekoita kulhoss sokerin kanssa ja vatkaa kuohkeaksi. Lisää kananmunat ja vatkaa sekaisin. Sekoita vehnäjauhot, kaakaojauhe, leivinjauhe ja vaniljasokeri erillisessä kulhossa. Lisää tämän jälkeen kuivat ainekset munaseokseen ja sekoita. Lisää myös maito ja sekoita hyvin. Sekoita tämän jälkeen suklaarouhe, vadelmat ja salmiakit joukkoon.
Jaa taikina voideltuun muffinipeltiin tai kertakäyttöisiin vuokiin (jätä hieman “kasvunvaraa”, ei siis aivan täyteen) ja paista muffineita 175 asteisessa uunissa noin 25-30 minuuttia.
Yllättäen tämmöisellä yhdistelmällä lähdettiin ensimmäistä kertaa kokeilemaan muffinien valmistusta. Ylläoleva resepti on yhdistelmä eri reseptejä ja omaa sovellusta. Vastoin kaikkia odotuksia näistä tulikin varsin hyviä. :)
[pinit]03/12/07
Resepti: Suklaafondant, mansikkahilloke ja jäätelöä
Valmistelut: 15 minuuttia
Kypsennys: 8-10 minuuttia
6 kappaletta
MANSIKKAHILLOKE
- 200 g pakastemansikoita
- 3/4 dl sokeria
- 1/2 tl vaniljasokeria
SUKLAAFONDANT VALKOSUKLAASYDÄMELLÄ
- 50 g voita
- 50 g tummaa suklaata (70 %)
- 1/2 dl vehnäjauhoja
- 2 kpl kananmunia
- 3/4 dl sokeria
- 60 g leivontavalkosuklaata
Aluksi valmistetaan mansikkahilloke, jotta se ehtisi hieman jäähtymään ennen tarjoilua. Laita noin kolmasosa mansikoista jäätyneenä kattilaan. Mittaa sekaan sokeri ja vaniljasokeri. Nosta kattila kuumalle liedelle ja survo mansikat rikki heti kun se vaan onnistuu. Lisää loput jäiset mansikat kattilaan ja hämmennä hetken aikaa pienellä lämmöllä kunnes mansikat alkavat sulamaan. Nosta pois liedeltä, sekoita hyvin ja aseta viileään jäähtymään siksi aikaa kun fondantit valmistuvat.
Sulata tumma suklaa ja voi mikrossa tai vesihauteessa. Riko kananmunat kulhoon, lisää joukkoon sokeri ja vaahdota ne hyvin vatkainta käyttäen. Lisää vehnäjauhot siivilöiden vaahdon sekaan. Kaada myös voi-suklaaseos sekaan. Sekoita seosta varovaisesti nostellen, jotta kuohkeus säilyy.
Kuumenna kiertoilmauuni 185 asteeseen. Voitele kuusi uuninkestävää vuokaa (n. 1 – 1,5 dl kokoiset, itse käytimme muffinssivuokaa) voilla ja kaada massaa hieman yli puoleenväliin vuokaa. Paina pala valkoista suklaata keskelle. Voit käyttää tässä myös tummaa suklaata, jos haluat suklaisamman ja voimakkaamman lopputuloksen. Paista uunissa noin 8 – 10 minuuttia ja anna jäähtyä noin 5 minuuttia ennen tarjoilua.
Fondantit sopivat erittäin hyvin tarjottavaksi vaniljajäätelön (mielellään aito-vanilja, esim. Mövenpick) ja tuoreiden mansikoiden kera. Kivan lisävivahteen antaa sitruunamelissa koristeena. Vuodenajasta johtuen oli tyytyminen pakastettuihin marjoihin, joista teimme yllä mainitun hillokkeen ja jäätelökin oli tällä kertaa vain tavallista Valion vaniljajäätelöä, mutta hyvää oli kaikesta huolimatta.
Kannattaa kokeilla, on nimittäin yllättävän yksinkertainen ja helppo, mutta silti taivaallinen jälkiruoka. Omaan makuun olisi tosin voinut olla ehkä vielä hieman suklaisempaa. Seuraavalla kerralla varmaan tulee siis laitettua enemmän tummaa suklaata sekaan ja sydämeksikin ehkä pala tummaa suklaata. Fondantin resepti on löydetty aikoinaan Trendi-lehdestä (vaikka Pastanjauhannassa ehtivätkin ensimmäisenä kokeilemaan), mansikkahillokkeeelle ohje puolestaan jostain netin syövereistä.
[pinit]

