Resepti: Focaccia-skagen

Valmistelut: 15 minuuttia
2 annosta

Vielä kolmas variaatio kestosuosikistamme eli skagenista, tällä kertaa Blankon innoittamana focaccian kanssa yhdistettynä perinteisen toastin sijaan. Resepti noudattelee muuten aiemmmin blogissamme julkaistua skagen 2.0:n ohjetta, mutta leipiä “tahnasta” tulee vain kaksi. Jokainen tosikokkaaja tietenkin leipoisi focacciansa itse, mutta me hieman oikaisimme ja käytimme Primulan Artesaani “puolivalmista” focacciaa. Leipä pois pussista, oliiviöljyä päälle ja uuniin. Leivän halkaisimme ja puolitimme, joten yhdestä leivästä saisi 4 focaccia-skagenia. Helppoa ja erittäin maukasta, tämän lähemmäksi emme varmasti Blankon listalta jo poistunutta focaccia-skagenia pääse. :)

[pinit]

Pikkupurtavaa: Savulohirullat

  • 250 g kylmäsavustettua kirjolohta
  • n. 150 g maustamatonta tuorejuustoa (Viola)
  • 2 rkl majoneesia
  • n. 0,5 dl hienonnettua tuoretta tilliä
  • mustapippuria
  • 6 (pientä) tortilla-lättyä

Mittaa tuorejuusto ja majoneesi kulhoon. Hienonna tuore tilli myös sekaan ja rouhi päälle mustapippuria oman maun mukaisesti. Sekoita seos hyvin. Leikkaa kirjolohi pieniksi paloiksi ja sekoita juustoseoksen kanssa hyvin.

Aseta tortilla-lätty pöydälle tai leivonta-alustalle, levitä kala-juustoseosta tasaisesti noin puolen sentin kerros itsetäsi poispäin jättäen noin 3-4 senttiä “tyhjää” toiseen reunaan. Rullaa lätty itsestäsi alkaen tiukahkoksi rullaksi, tyhjää jätettiin siis siksi, että tämä rulla menee kiinni asti. Toista muille lätyille. Siirrä rullat tämän jälkeen jääkaappiin jähmettymään muutamaksi tunniksi tai vaikka odottamaan seuraavaan päivään.

Leikkaa rullista terävällä veitsellä “päät” pois ja sen jälkeen tasaisia noin 2 sentin paksuisia paloja. Asettele palaset lautaselle tarjolle leikkauspinta ylöspäin. Koristele tuoreella tillillä, voit myös rouhia päälle hieman mustapippuria.

Helppoa ja maittavaa pikkupurtavaa tarjottavaksi vaikka illanvieton lomassa. Hyvää tulee myös korvaamalla savukala poro-leikkeellä (tällöin tillin sijaan vaikka hieman persiljaa). Yksi vaihtoehto on myös tehdä tonnikalaan pohjautuva massa seuraavalla ohjeella:

  • 2 prk tonnikalaa (öljyssä tai maustekastikkeessa)
  • n. 1 dl majoneesia
  • (maustamatonta tuorejuustoa)
  • hienonnettua purjoa
  • 1-2 valkosipulin kynttä
  • sitruunapippuria
[pinit]

Resepti: Tulinen tomaattikeitto

Valmistus: n. 15 minuuttia
Kypsennys: n. 30 minuuttia
4 annosta

  • 1 iso sipuli
  • 2-4 valkosipulin kynttä
  • 1 rkl öljyä
  • 1 tl tulista chilitahnaa
  • n. 200 g pala juuriselleriä
  • 1 iso jauhoinen peruna (Van Gogh)
  • 1 hapahko omena
  • 500 g tomaattimurskaa
  • 2 rkl tomaattipyrettä
  • 5 dl vettä
  • kasvisliemikuutio
  • Maggi Provencal fondikuutio
  • 1 rkl hunajaa
  • mustapippuria
  • 1 tl kuivattua basilikaa
  • 1 tl kuivattua oreganoa
  • 1 tl timjamia
  • 2 dl ranskankermaa (1 dl keittoon sekaan ja 1 dl pinnalle)

Kuori peruna, selleri ja omena sekä kuutioi ne pienehköiksi paloiksi. Silppua sipuli sekä valkosipulin kynnet. Kaada noin 1 rkl öljyä kattilaan ja kuullota sipulia ja valkosipulia keskilämmöllä noin 5 minuuttia. Lisää chilitahna kattilaan ja kääntele seosta hetki.

Kaada tomaattimurska ja pyre sekä juures- ja omenalohkot kattilaan sipuleiden sekaan. Lisää myös vesi, liemikuutiot ja hunaja. Mausta rouhimalla sekaan mustapippuria. Keitä keittoa noin 30 minuuttia kunnes juurekset ovat täysin kypsiä (mielummin jopa hieman ylikypsiä).

Keiton kiehuttua soseuta se sauvasekoittimella. Mausta sose basilikalla, oreganolla ja timjamilla. Kuumenna keitto. Tarkista maku ja lisää suolaa tarvittaessa. Nosta keitto pois liedeltä ja sekoita 1 dl ranskankermaa sekaan.

Mausta keittoannos pöydässä lusikallisella ranskankermaa.

Tässä on pakkasten saavuttua (ja taas jo mentyä) hetken aikaa tehnyt mieli tulista tomaattikeittoa. Isälläni oli aikoinaan tapana tehdä tiettyä tulista variaatiota tästä keitosta, mutta valitettavasti reseptiä ei enää ole tallessa tai muistissa. Kyseiseen keittoon laitettiin makua lieventämään smetanaa tai ranskankermaa ja kuin tilauksesta Otetaan ensin puoli kiloa voita… -blogista löytyikin varsin samantapainen ohje. Yllä siis meidän variaatio tuosta keitosta. Erittäin hyvää ja ruokaisaa oli, mutta chiliä lipsahti hieman liikaa (2 tl tuon mainitun 1 tl:n sijaan), joten kuuma tuli ja janotti. Onneksi oli Stockalta haettua uunituoretta chapataa tulisuutta lieventämään. Tarkkana on siis oltava seuraavalla kerralla kun tätä tehdään.

[pinit]